Motion till Kyrkomötet
Kyrkovalen

Mot 2005:35

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att omgående planera för återgång till indirekta val till stift och kyrkomöte genom ändring i kyrkoordningen.

Motivering

När Svenska kyrkan skulle skiljas från staten förespeglades det att församlingarna skulle få större betydelse, större ansvar och utökad beslutanderätt. Många beslut skulle fattas på församlingsnivå. Nya kyrkoordningen ger också tydligt församlingen det fulla ansvaret för församlingsverksamheten.

Så togs beslutet om direkta val även till stiftsfullmäktige och Kyrkomötet, trots protester från nästan hälften av kyrkomötesledamöterna. Med detta beslut om direktval även till stift och kyrkomöte kunde kandidater som inte tidigare visat något intresse för kyrkan, ens på lokalplanet, i sina sockenkyrkor, få en plats i kyrkans högsta organ, Kyrkomötet.

Att detta blev ett olyckligt valsystem visade sig tydligt redan första kyrkomötesdagen 2002 och vidare även under motionsarbetet i utskotten under kyrkomötena efter beslutet om direktval till stift och kyrkomöte.

Vi anser att tillsättande av stiftsfullmäktige och kyrkomöte bör ske med församlingen som utgångspunkt. Det är också viktigt att Kyrkomötet blir ett forum för tankar och idéer från församlingar och stift. De båda pastorala områdena församling och stift bör, med den samlade erfarenhet som finns där, ha en fast och etablerad relation till Kyrkomötet. Detta förminskar inte, utan ökar Kyrkomötets förutsättningar att besluta och uttala sig för hela trossamfundet Svenska kyrkan.

Mot denna bakgrund kan man ifrågasätta nomineringsgrupper som är verksamma enbart på nationell nivå. I och med beslutet att införa direktval även till stift och kyrkomöte fråntogs församlingarna systemet med möjligheten att behålla det direkta sambandet mellan församling, stift och kyrkomöte. Ofta krävdes inte något intresse eller kontakt med Svenska kyrkan av de föreslagna kandidaterna.

Allmänheten visar på många håll ett tämligen svalt intresse för kyrkans verksamhet. Därför bör de församlingsbor som är villiga att engagera sig i sin lokala kyrka och villiga att arbeta för hela trossamfundet Svenska kyrkan få möjlighet till detta genom indirekta val. De valda skulle därmed direkt få möjlighet att följa upp tankar och förslag från församlingen, kyrkans bas, till stift och kyrkomöte. Förhoppningsvis skulle kyrkovalet då också bli mindre kostsamt.

Vallsta m.fl. orter den 25 juni 2005

Gösta Äng Anna-Sara Tornberg Stina Eliasson